SFÂNTA ŞI MAREA SÂMBĂTĂ

În aceastã Sfântã Zi, prãznuim îngroparea Dumnezeiascã a Mântuitorului nostru, Iisus Hristos şi pogorârea în iad, prin care neamul nostru, fiind chemat din stricãciune, a fost mutat spre viaţã veşnicã.


Iosif cel din Arimateea, coborând de pe Cruce Sfântul Trup al Domnului, l-a îngropat în mormânt nou, punând o piatrã mare la intrarea lui:
“Iosif cel cu bun chip, de pe lemn luând prea curat Trupul Tãu, cu giulgiu curat înfãşurându-l şi cu miresme, în mormânt nou îngropându-l, l-a pus”. (Tropar)
Cuvântul lui Dumnezeu a stat cu Trupul în mormânt iar cu Sufletul Lui curat şi Dumnezeiesc Se pogoarã în iad. Sufletul a fost despãrtit prin moarte de Trup şi l-a dat în Mâinile Tatãlui. Şi-a dat şi propriul Sãu Sânge, preţ de rãscumpãrare pentru noi. Trupul Domnului a suferit şi despãrtirea Sufletului de Trup, dar nicidecum stricãciunea în înţelesul unei putreziri a trupului.

ACATISTUL SFÂNTULUI ŞI DE VIAŢĂ PRIMITORULUI MORMÂNT AL DOMNULUI ŞI MÂNTUITORULUI NOSTRU, IISUS HRISTOS

Dupã-amiazã se sãvârşeşte Liturghia Sfântului Vasile unitã cu Vecernia.
“Sã tacã tot trupul omenesc şi sã stea cu fricã şi cu cutremur şi nimic pãmântesc întru sine sã nu gândeascã, cã Împãratul împãratilor şi Domnul domnilor merge sã se junghie şi sã se dea spre mâncare credincioşilor. Şi merg înaintea lui cetele îngeresti cu toatã cãpetenia şi puterea , Heruvimii cei cu ochi mulţi şi Serafimii cei cu câte şase aripi, feţele acoperindu-şi şi cântând cântare: Aliluia! Aliluia! Aliluia!” (Heruvic)

“Să piară deci din mintea noastră toate cele pământeşti şi să rămână singur Iisus cu Crucea Sa!”

„(…) Iadul e un punct de trecere, nu o destinaţie. Noi nu suntem chemaţi să rămânem acolo. Dar nu există nici o scurtă­tură pe care să o putem apuca ca să evităm această trecere, dacă vrem să ajungem la destinaţia noastră finală, care e cerul şi Îm­părăţia lui Dumnezeu. Aceasta pentru că Hristos a trecut El În­suşi prin acea experienţă. Gândirea lui Siluan e Hristologică şi din această pricină nu duce la deznădejde. Fiindcă biruinţa lui Hristos asupra iadului e condiţia prealabilă a trecerii noastre prin el. Astfel, ea este o răsturnare a secvenţei moarte-înviere: Învierea lui Hristos precede acum intrarea noastră în iad şi din această pricină nu ne duce niciodată la disperare.

Înteleasă Hristologic, această temă face ca virtuţile duhov­niceşti cum sunt smerenia şi iubirea, să fie profund teologice.Ţinându-ne mintea în iad, ne smerim pe noi înşine nu în mod psihologic, ci ontologic. Luăm parte la adâncul nefiinţei din care am venit înainte ca Dumnezeu să ne aducă la fiinţă. Experiem absenţa lui Dumnezeu ca vidul nostru existenţial şi aici, în acest gol, îl întâlnim pe strămoşul nostru, Adam, plângând şi tânguindu-se pentru pierderea Raiului (o temă atât de dragă Sfântului Siluan). Devenim în acest fel identici cu întreaga umanitate, mai cu seamă în starea ei căzută şi identificându-ne cu ea în căderea ei, dobândim adevărata cunoaştere de sine şi încetăm de a ne mai mândri – simpatizând, în acelaşi timp, cu toţi cei care, ase­menea nouă, sunt păcătoşi, inclusiv cu vrăjmaşii noştri şi, astfel, îi iubim pe toţi, nu în mod sentimental, ci existenţial, nu silindu-ne să facem aceasta dintr-un imperativ etic, ci împărtăşind însăşi existenţa lor, separaţia lor de Dumnezeu, moartea lor. Toate aceste lucruri le-a făcut Hristos şi, fără ele, Hristologia ră­mâne o învăţătură moartă. (…)”

(Mitropolitul Ioannis, “Teologia Sfantului Siluan Athonitul“)

Surse bibliografice :

  1. http://www.cuvantul-ortodox.ro/sfanta-si-marea-sambata-punerea-in-mormant-si-coborarea-la-iad-a-mantuitorului-nostru-iisus-hristos-cum-il-putem-insoti-duhovniceste/ ;
  2. http://www.cuvantul-ortodox.ro/wp-content/uploads/2016/04/15cf451335b0e5ac42807de4a09e8c49.jpg ;
  3. https://parohiaortodoxazaragoza.files.wordpress.com/2015/04/epitaf-2.jpg ;
  4. http://www.cuvantul-ortodox.ro/wp-content/uploads/2016/04/Ingroparea-Domnului-768×808.jpg ;
  5. https://ganduridinortodoxie.files.wordpress.com/2017/04/299374_285122484936844_1132373192_n.jpg?w=605&h=744 ;
  6. http://www.cuvantul-ortodox.ro/wp-content/uploads/2011/04/PunereaInMormant1.jpg ;
  7. Mitropolitul Ioannis, “Teologia Sfantului Siluan Athonitul“ ;
  8. http://www.cuvantul-ortodox.ro/wp-content/uploads/2010/04/M-tirea-Afteia-Alba-fresca-2010-pronaos-00-3.jpg ;
  9. http://www.biserica-mihai-viteazul.ro/ro/index/cuv-cre/b24-flo.htm#top

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Creează-ți site-ul web cu WordPress.com
Începe
<span>%d</span> blogeri au apreciat: