ICOANA ÎNĂLŢĂRII DOMNULUI

Înălţarea Domnului

(la 40 de zile după Praznicul Învierii Domnului)

Icoana Înălţării Domnului la cer, ca majoritatea reprezentărilor iconografice, vizualizează evenimentele Dumnezeieşti pe care Biserica le cinsteşte în chip sărbătoresc.

Ca şi sărbătoarea, Icoana Înălţării are o vechime foarte mare şi, cu unele excepţii, s-a păstrat de-a lungul veacurilor aproape neschimbată, prezentând, în limbajul artistic adecvat, Taina Trupului Transfigurat al Domnului şi ridicarea Lui în Sânurile Cereşti ale Tatălui.

Sărbătoarea Înălţării Domnului la cer este unul dintre cele mai vechi praznice creştine, atestat încă din secolul al IV-lea de Eusebiu de Cezareea, în jurnalul pelerinei Egeria la Locurile Sfinte sau în Constituţiile Apostolice.

La început, Înălţarea se serba la 50 de zile după Paşti, împreună cu Rusaliile, ca o pecetluire a perioadei pascale.

Abia în secolul al V-lea este amintită de Fericitul Augustin ca fiind prăznuită într-a 40-a zi după Înviere, dată care va şi rămâne stabilită în calendarul bisericesc.

Icoana Înălțării Domnului Îl arată pe Iisus Hristos, înconjurat de Îngeri, în timp ce se înalță spre Locul Său din Rai.

Maica Sa, Fecioara Maria privește scena, fiind înconjurată de Îngeri și de Ucenicii credincioși ai Mântuitorului.

Această icoană este, de obicei, așezată în mijlocul Bisericii la sărbătoarea Înălțării pentru a fi cinstită de credincioși.

Compoziția

Icoana este împărțită în două planuri, superior și inferior, cerul și pământul.

Partea superioară este organizată, în timp ce partea inferioară este în confuzie, cu excepția Maicii Domnului.

Participanții privesc către peisajul deluros, pe care sunt răspândiți măslini și care reprezintă Muntele Măslinilor.

Scena este pictată în culori deschise și strălucitoare, fiind o icoană a bucuriei.

Teologia

Cu toate că această icoană prezintă evenimentele descrise de Sfântul Apostol Luca, scopul ei nu este să fie o pictură istorică ci de a fi o reprezentare grafică a Bisericii înseși.

Iisus Hristos

Hristos este reprezentat în mandorlă, binecuvântându-i pe toți cu Mâna dreaptă în timp ce în Mâna stângă ține un manuscris.

Astfel El arată iubire și înțelepciune.

Această sferă este ridicată cu slavă de către patru Îngeri.

Chiar dacă Îl vedem pe Hristos îndepărtându-Se, Biserica Ortodoxă vede în această icoană și preînchipuirea celei de a Doua și Slăvite Veniri a Domnului.

Iisus spune că Se va întoarce în slavă, precum în slavă S-a Înălțat.

Icoana nu indică nici o direcție.

Dragostea și Înțelepciunea Sa sunt încă prezente în Biserică.

Maica Domnului

Partea de jos a Icoanei o are în centru pe Maica Domnului, care privește în sus.

Ea simbolizează întreaga Biserică așteptând Întoarcerea lui Hristos.

Ucenicii

De asemenea, întregul grup format din Maica Domnului și Apostoli reprezintă Biserica, în acest caz prin credincioșii creștini.

Ucenicii sunt prezentați în așteptarea Pogorârii Duhului Sfânt și sunt prezentați în confuzie.

Discipolii prezentați nu sunt cei prezenți la evenimentul istoric, ci ei simbolizează Biserica.

Apostolul Pavel care era Saul la momentul istoric al Înălțării, necrezând încă în Hristos, este prezent lângă Maica Domnului, întrucât el a fost unul din marii Apostoli care au răspândit Evanghelia tuturor neamurilor.

Îngerii

Textul de la Fapte 1, 11 stă mărturie pentru prezența Îngerilor la Înălțarea Domnului :

Apoi doi Îngeri îmbrăcați în haine albe le-au spus discipolilor :

Bărbați galileeni, de ce stați privind la cer ?

Acest Iisus care S-a înălțat de la voi la cer, astfel va și veni, precum L-ați văzut mergând la cer.”

Atunci ei s-au întors la Ierusalim

În redarea iconografică a textului, Îngerii sunt de față atât în cer, cât și pe pământ.

Dionisie din Furna arată că, în partea de sus a Icoanei, în cer, Îngerii care susțin mandorla sunt Sfinții Arhangheli Rafail și Uriil.

După cum spune Dionisie (p. 119), aceștia Îl întâmpină pe Hristos care, „cu alai și cu îngerească cinste petrecându-Se de către Îngeri, cu trâmbițe și cu alte instrumente de muzică, merge în sus, la ceruri, binecuvântând cu mâinile ridicate”.

Iar Îngerii de pe pământ sunt, după spusele lui Dionisie, Arhanghelii Mihail și Gavriil, ei fiind Îngerii în veșminte albe care arată pe Hristos Apostolilor, spunând fiecare (textul e scris pe câte o hârtie pe care Arhanghelii o poartă cu ei) câte o parte din cele amintite în textul biblic.

Surse bibliografice:

  1. https://i.imgur.com/lMnfInQ.jpg
  2. https://www.crestinortodox.ro/sarbatori/inaltarea-domnului/icoana-inaltarii-domnului-talcuire-69664.html

Alătură-te conversației

1 comentariu

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Creează-ți site-ul web cu WordPress.com
Începe
%d blogeri au apreciat: